lördag 6 augusti 2011

Sonat till Miriam

Titel: Sonat till Miriam

Författare: Linda Olsson
"Undrade du hur jag lever här under de långa svart vintrarna? I denna värld där det enda ljuset är det man åstadkommer själv."

Boken handlar om Adam Anker, som är både violist och kompositör. Adam är född i Polen, men växte upp i Sverige. Vid ett senare tillfälle flyttade han med sin dotter till Nya Zeeland. Adam har ett, för honom själv, okänt förflutet med frågor som: vem han är och var han kommer ifrån.

En dag hittar han en länk som kan leda honom bak till sitt förflutna, men samma dag mottar Adam ett telefonsamtal som alla föräldrar fruktar - hans dotter har dött i en bilolycka. Adams värld stanna, men efter ett år bestämmer han sig för att igen ta tag i det förflutna och på hans resa genom Polen och till Sverige upptäcker han inte bara sitt förflutna, men även att tystnaden har haft sitt pris. På hans resa för han de samtal som inte hölls tidigare och som har skapat ett tystnad och som i sin tur fått konsekvenser.

Adam återtar även kontakten med Cecilia, som är kvinnan han har fått sin dotter med och i den senare delen av boken får man även följa Cecilias tankar, känslor och en insikt i hennes tystnad som även den har fått sina konsekvenser.

Boken är skriven i jag-form och den är lättläst. Linda Olsson skriver på ett mycket fängslande sätt. Beskrivande och lyriskt. Sonat till Miriam är inte lika vacker som hennes debutroman, men Adams och Cecilias berättelse berör mig ändå.
Ibland får jag en känsla av att Linda Olsson har lagt för mycket in i boken. Alltså, jag tycker att sorgen för den förlorade dottern glöms bort i Adams sökande efter sitt förflutna. Jag är glad för att Linda Olsson har gett oss en del av Cecilias berättelse också, eftersom det är hennes historia som ger de extra pluspoängen!

Vad vill Olsson säga med sin roman? Jag tror att den visar tydligt på det här med tystnad, tala och lyssna. Tystnaden kan få konsekvenser och att tala och lyssna kan vara en del av processen i läkandet.

Läs den! Den berör!

Inga kommentarer: